« محصول فرهنگی بومی» در گفتگو با یک عروسک ساز:

باربی ۲۰۰ بار طراحی شد/حجاب کامل برای عروسک کودکان لزومی ندارد

کد خبر: 3394
15/08/10 - 7:12 ق.ظ

شکوهیان تیتکانلو مهمترین عامل جذابیت عروسک را خلاقیت در طراحی آن دانست و گفت: عروسک را باید با تبلیغات قوی از طریق انیمیشن و کتاب داستان به مردم خصوصا…

به گزارش پایگاه خبری حجاب آمنه شکوهیان تیتکانلو از عروسک سازان کشورمان که در یازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی رتبه اول را کسب کرد در پاسخ به این سوال که عروسک تولید داخل باید چه ویژگی هایی داشته باشد و آیا همین که صرفا تولید داخل باشد کافی است به خبرنگار شبستان گفت: کشور ما قومیت، آداب و رسوم مختلف دارد به همین دلیل طرح یک عروسک خاص ممکن است جواب ندهد. عروسک با توجه به سلایق افراد باید در مدل ها و نقش های متفاوت ارایه شود.

شکوهیان تیتکانلو با اشاره به نقش موثر و مهم اسباب بازی در ارایه الگو به کودکان، اظهار داشت: کودکان بیشتر وقت خود را با بازی سپری می کنند و سرگرم اسباب بازی های خود هستند و از آنها الگو می گیرند. در حقیقت اسباب بازی هم وسیله بازی است و هم ابزاری است برای انتقال فرهنگ.

وی خلاقیت را عامل مهم در جذابیت یک اثر هنری و فرهنگی دانست و افزود: برای اینکه عروسک بتواند بچه ها را جذب کند باید در طراحی آن خلاقیت به کار رفته باشد. اندام های عروسک باید متحرک باشند و در صورت های گوناگون با لباس های رنگی و جذاب ارایه شود.

این عروسک ساز با بیان اینکه لزومی ندارد عروسک حجاب کامل داشته باشد، عنوان کرد: برای لباس عروسک نباید از رنگ های تیره استفاده شود زیرا برای بچه ها جذاب و شاد نیست. علاوه بر این عروسک باید قیمت مناسب داشته باشد که خانواده ها امکان تهیه آن برای بچه ها را داشته باشند.

رتبه اول یازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با تاکید بر لزوم تبلیغات قوی برای عروسک، بیان کرد: وقتی عروسکی ساخته می شود باید معرفی آن در قالب کتاب و انیمیشن صورت گیرد یعنی عروسک سوژه کتاب و انیمیشن شود تا به خوبی معرفی شود.

شکوهیان تیتکانلو دلیل عدم استقبال از عروسک های دارا و سارا را نداشتن تبلیغات قوی عنوان کرد و گفت: عروسک های دارا و سارا قیمت بالایی داشتند، جنس آنها هم سنگین بود، در طراحی این عروسک ها خلاقیت زیادی انجام نشده بود، رنگ های لباس آنها هم تیره بود و همه این عوامل باعث شد از آنها استقبال خوبی صورت نگیرد.

این عروسک ساز با بیان اینکه عروسک باربی بیش از ۲۰۰ بار در اندازه و صورت های مختلف طراحی شده است، تصریح کرد: برای باربی خرج کردند و تبلیغات قوی انجام دادند تا این عروسک را جا بیندازند. بعد از مدتی عروسک باربی را در صورت ها و رنگ های مختلف طراحی کردند و موفق شدند آن را جهانی کنند. باربی هندی، چینی و آفریقایی درست کردند تا بتوانند فرهنگ غرب را خوب به همه کشورها نشان دهند.

شکوهیان تیتکانلو خاطرنشان کرد: عروسک باربی الگوی بچه های ما شده است. این جای تاسف است که چرا ما نتوانستیم با کار کارشناسی، خلاقیت و وقت گذاشتن یک عروسک با توجه به فرهنگ خود برای بچه های خودمان طراحی کنیم.

این عروسک ساز که تا کنون چندین عروسک ساخته و در حال نوشتن کتاب برای هر یک از آنهاست،عنوان کرد: دارا و سارا نتوانست جا باز کند. امیدوارم بتوانیم عروسکی طراحی کنیم که رقیب باربی شود و مسلما لازمه این خلاقیت، تبلیغات قوی و صرف وقت است.

وی که در حال ساخت عروسکی با هدف توزیع کلی در کشور است، بیان کرد: طرح من و همسرم نقدعلی علوی فردی فرد با عنوان” تصویرگری سه بعدی به وسیله صنایع دستی” حایز رتبه اول یازدهمین جشنواره شیخ بهایی شد. ما تصویرگری کتاب را با استفاده از صنایع دستی و هنر عکاسی انجام دادیم. کاراکترهای این کتاب عروسک های چینی هستند که من آنها را ساخته ام. این عروسک ها بیشتر جنبه تزیینی دارد و از خمیر چینی ساخته شده است، امیدوارم کار ما رونق بگیرد. در حال حاضر به دنبال اسپانسر قوی برای کارمان هستیم.

وی یادآور شد: تصویرگری کتاب را که انجام دادیم، قومیت کرد را نشان دادیم. حجاب و لباس کردی جذاب بود و این تصویرگری مورد استقبال واقع شد و کاراکترهای آن جذاب بودند. حال می خواهیم این کاراکترها را وارد بازار کنیم، فعلا در مرحله طراحی این عروسک هستیم.

شکوهیان تیتکانلو با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است که عروسک سازی می کنم، تصریح کرد: کشور ما اسلامی است و در طراحی عروسک دست ما باز نیست. با توجه به اینکه باید عروسک حجاب داشته باشد در خود می بینم که عروسکی طراحی کنم که از آن استقبال شود.

انتهای پیام/

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

     
           

آخرین اخبار

خوراک حجاب نیوز

اگر میخواهید مطالب حجاب نیوز را از دست ندهید، مشترک خوراک حجاب نیوز شوید!

feed32