مسؤول کمیته داستان همایش «ع»:

جای خالی حجاب در داستان ریشه‌یابی شود

کد خبر: 8516
16/08/04 - 3:15 ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری حجاب؛ به نقل از فارس ، بهزاد دانشگر با اشاره به اینکه اکثر کتاب‌هایی که ارزیابی شدند از دو جشنواره نور صدا و سیما و حجاب مشهد بود، گفت: مشکل اصلی در انتخاب کتاب‌ها این بود که در نگاه اول هیچ کتابی مشخص نمی‌شود که در مورد حجاب نوشته شده است […]

به گزارش پایگاه خبری حجاب؛ به نقل از فارس ، بهزاد دانشگر با اشاره به اینکه اکثر کتاب‌هایی که ارزیابی شدند از دو جشنواره نور صدا و سیما و حجاب مشهد بود، گفت: مشکل اصلی در انتخاب کتاب‌ها این بود که در نگاه اول هیچ کتابی مشخص نمی‌شود که در مورد حجاب نوشته شده است بنابراین حدود ۴۰۰ داستان را از این دو جشنواره شناسایی کردیم و بقیه کتاب‌ها را خودمان خریدیم. وی بابیان اینکه تعداد کمی از کتاب‌ها در فراخوان اضافه شدند افزود: با رصدهایی که قبل از فراخوان انجام دادیم اکثر کتاب‌ها انتخاب شد و تعداد کمی در فراخوان شناسایی شدند.

مسؤول خانه داستان انقلاب با اشاره به اینکه تعداد زیادی از داستان‌ها قبل از داوری‌های اولیه حذف شدند، تصریح کرد: بخشی از داستان‌ها در مراحل اولیه حذف شدند چرا که یا داستان نبودند و یا در مورد حجاب نبودند. دانشگر تعداد داستان‌های رسیده را ۷۰۰ داستان عنوان و خاطرنشان کرد: داستان‌ها در بخش‌های رمان، خاطره، داستان کوتاه، یادداشت ادبی و مقاله داستان بود که نزدیک به ۱۰۰ داستان قبل از داوری‌های اولیه حذف شدند.

وی با بیان اینکه تعداد و کیفیت آثار در بخش‌های مختلف متفاوت بود، گفت: در مجموع کیفیت رمان‌ها بیشتر و داستان کوتاه کمتر بود در حالی‌ که ۲۲ داستان کوتاه و کمتر از ۱۰ رمان و ۲۰ خاطره انتخاب شد. مسؤول کمیته داستان همایش «ع» بابیان اینکه در بخش داستان دو داستان «جشن باغ صدری» نوشته عذرا موسوی و «سراب و سمرقند» نوشته مصطفی جمشیدی تندیس «ع» نقره‌ای را از آن خود کردند، گفت: چهار داستان «کافه وندوم» اثر امید کوره چی، «پنج‌شنبه فیروزه‌ای» اثر سارا عرفانی، «تخران» اثر مجید اسطیری و «سی‌سالگی» اثر خانم شمس حائز تندیس «ع» برنزی شدند. دانشگر در مورد خاطره و کیفیت آثار این بخش افزود: اساساً خاطره مستقل در مورد عفاف و حیا نداشتیم و اکثر خاطره‌ها به ماجرایی اشاره می‌شد که تلاشی در راستای حفظ حیا و حجاب بود.

وی در مورد نوع نگاه به آثار تصریح کرد: کیفیت خود داستان بخش مهمی از ارزیابی‌ها را تشکیل می‌داد اما انتقال تصویر و احساس خوب به حجاب و احساس بد به بی‌حجابی د ر مخاطب بر ارزیابی‌های ما تأثیرگذار بود.

این مدرس داستان‌نویسی کیفیت و کمیت آثار این حوزه را کم دانست و خاطرنشان کرد: اکثر آثار مربوط به سال‌های اخیر است و دلایلی که نویسندگان به این موضوع نپرداخته‌اند باید ریشه‌یابی شود اما ممکن است مسئله عفاف و حجاب جزو دغدغه‌های داستان‌نویسی نبوده باشد و یا نویسندگان این موضوع را بسیار بدیهی احساس می‌کردند که نوشتن در مورد آن لازم نباشد. دانشگر ورود افراد غیرحرفه‌ای و غیرمتخصص را باعث ایجاد فضای نامناسب عنوان کرد و گفت: افراد غیرحرفه‌ای و غیرمتخصص فضا را به‌گونه‌ای ایجاد کردند که افراد می‌ترسند در این فضا کار کنند. وی حمایت کردن از نویسندگان را راه‌حل مناسبی دانست و افزود: فضا باید به‌گونه‌ای شود که افراد احساس افتخار کنند و این موضوع با غیرفعال کردن افراد غیرحرفه‌ای و حمایت از نویسندگان این حوزه در زمینه‌های تولید و توزیع برای تشویق به دست می‌آید.

مسؤول کمیته داستان همایش «ع» تصریح کرد: نویسندگان با کار کردن در برخی از موضوعات توسط هم رشته‌ای‌های خود تحت‌فشار قرار می‌گیرند که «چرا در این موضوع کارکرده‌ای» و باید حمایت شوند. دانشگر در پایان بر ادامه دادن ارزیابی‌ها تأکید کرد و گفت: باید برای به راه افتادن چرخه تولید آثار داستان استاندارد خوب تولید کنیم تا توجه مخاطب را به این عرصه جلب کنیم و پس‌ از آن بقیه نویسندگان جذب این موضوع می‌شوند و شروع به نوشتن می‌کنند.

انتهای پیام/

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شبکه های اجتماعی

     
           

آخرین اخبار

خوراک حجاب نیوز

اگر میخواهید مطالب حجاب نیوز را از دست ندهید، مشترک خوراک حجاب نیوز شوید!

feed32