

به گزارش پایگاه خبری حجاب به نقل از ” تسنیم “، آیتالله سید ابوالحسن مهدوی ؛ امام جمعه موقت اصفهان ، با بیان اینکه امروزه حجاب بزرگترین مصلحت جامعه است اظهار داشت: عقل حجاب را الزام میکند و بر اساس برخی دلایل در دنیای امروز افراد حتی اگر دین هم نداشته باشند میتوانند با توجه […]
به گزارش پایگاه خبری حجاب به نقل از ” تسنیم “، آیتالله سید ابوالحسن مهدوی ؛ امام جمعه موقت اصفهان ، با بیان اینکه امروزه حجاب بزرگترین مصلحت جامعه است اظهار داشت: عقل حجاب را الزام میکند و بر اساس برخی دلایل در دنیای امروز افراد حتی اگر دین هم نداشته باشند میتوانند با توجه به این دلایل حجاب را فهمیده و پوشش مناسب را در پیشه خود قرار دهند
جوانان ما امروزه باید از طریق اینترنت و شبکههای مجازی این مباحث عقلی را بهصورت مختصر در جوامع مختلف مطرح کنند البته این نکته را باید دانست که حجاب مختص زنان نیست و مردان نیز باید پوشش داشته باشند که حد پوشش در جنسیت متفاوت است.
وی افزود: حجاب هم مصلحت فردی و هم مصلحت اجتماعی دارد و برای مثال اگر یک میکروب مسری در وجود من باشد هم برای من و هم برای جامعه و محیط اطراف ضرر دارد و در دیگر مثال کسی که عطری بر خود زده اطراف خود را نیز خوشبو میکند و این به این معناست که حجاب نیز هم مصلحت فردی و اجتماعی دارد.
وجود حجاب نهتنها حقالله بلکه حقالناس هم هست
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حجاب هم حقالناس و هم حقالله است خاطرنشان کرد: در اکثر موارد گناه حقالله و حقالناس جدا از یکدیگر هستند اما در برخی از موارد حقالله و حقالناس با یکدیگر هستند و حجاب زمانی که رعایت شود هم حقوق مردم را رعایت میکند و هم حق خداوند و کسانی که رعایت نمیکنند با آسیب رساندن به جامعه و خانواده حقالله را نیز ضایع میکنند.
وی با بیان اینکه حجاب هم مصلحت دنیایی و هم مصلحت اخروی دارد تصریح کرد: افراد فکر نکنند مصلحت حجاب تنها اخروی است و افراد صرفاً برای مواظب بودن آخرت حجاب را رعایت میکنند زیرا حجاب تنها دلیل اخروی ندارد و فایده دنیوی حجاب بیش از فواید اخروی آن است که این فواید دنیایی اغلب برای کسانی است که یا آخرت را قبول ندارند و یا ایمان ضعیفی دارند.
لزوم حجاب در قرآن بر اساس دلایل عقلی است
آیتالله مهدوی بیان کرد: حجاب هم در ارتباط با مخلوق و در ارتباط با خالق فایده دارد و حجاب هم دلیل عقلی و هم دلیل نقلی دارد و در دلایل نقلی میتوان به ۱۱ آیه قران اشاره کرد که خداوند در قرآن میگوید زنان لباس باز نپوشند که لباس زیر و اندام خود را نمایان کنند و زمانی که پروردگار میفرماید حجاب را رعایت کن تا پاکدامن شناخته شوی و مورد اذیت قرار نگیری که این سخن دلیل عقلی است و اگر با بدحجابان قرار است سخن بگویید استدلال عقلی باید بیاورید همانطور که در قرآن نیز ابتدا دلیل شرعی و پس از آن دلیل عقلی میآورد.
وی با بیان اینکه دین اسلام دین استدلال است، گفت: نخستین دلیل عقلی ما آزادی فکری است و فکر در اثر پوشش کامل آزاد میشود که در این مسئله جنسیت ملاک نیست و اگر در ارتباطها ذهن درگیر شهوت شد مانند تلفن اشغالی میشود که دیگر نمیتوان با مقصد صحبت کرد و درگیری ذهن در اثر بیحجابی سبب میشود ذهن آشفته به دنبال شهوت باشد و از هدف دور شود.
امامجمعه موقت اصفهان اظهار داشت: غرب آزادی را آزادی ظاهر میداند مانند نداشتن روسری اما آزادی فکر عکس این است و زمانی که پوشش وجود دارد فکر زن و مرد آزاد است و ازنظر فرهنگی جوامع غربی صدسال عقبتر از ابتدای اسلام ما هستند و تا صدسال آینده نمیتوانند آزادی فکری ایجاد کنند.
عقل وجود حیا را لازم میداند
وی دومین دلیل عقلانی برای وجود حجاب افزود: فطرت یعنی خلقت انسان در پوشش است و ذات انسان به گونهای است که از برهنگی مداوم بیزار است و در فطرت انسان پوشش وجود دارد البته درباره سومین مورد عقلی باید دانست عقل داشتن حیا را لازم میداند و حیا از حیات است به این معنا که اگر شخصی میخواهد از نظر روحی زنده بماند باید حیا داشته باشد و حیا ارمغانی است که به واسطه چادر مشکی به دست میآید و در مردان نیز به همین گونه است.
آیتالله مهدوی در ارتباط با چهارمین دلیل عقلانی با بیان اینکه انسان عاقل هر شیئی گرانبهاتر است را بیشتر حفظ میکند، خاطرنشان کرد: انسان هر چیزی را نسبت به ارزش آن حفظ میکند و وجود مرد و زن نیز هر کدام ارزش و جذابیتی دارد که در زن مشخص است بدن زن جذابیت بیشتری دارد و اگر قبول دارید زیبایی در نوع زن بیشتر است پس عقل حکم میکند که از آن محافظت میکند.
آزادی عمل نباید سبب مزاحمت برای دیگران شود
وی با بیان اینکه آزادی عمل برای هر فرد تا جایی است که مزاحم آزادی اجتماعی نشود درباره پنجمین مورد عقلانی تصریح کرد: این مسئله در همه جای دنیا وجود دارد مانند رانندگی که شخص پیاده یک نوع آزادی دارد و زمانی که سوار بر خودرو میشود بر اساس محدودیت در قوانین آزادی دیگری دارد و یا بوق زدن نوعی آزادی است اما تا زمانی که مزاحم دیگران نشود مانند مقابل بیمارستان بوق زدن و این نشان دهنده این است که آزادی هر فرد نیز محدودیتهایی دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: این واضح است که برهنگی حقوق مردم را ضایع میکند و افراد مجرد را به روابط نامشروع ترغیب میکند و در افراد متأهل نیز سبب از بین رفتن بنیان خانوادهها میشود پس مسلم است که پوشش چادر مشکی است که میتواند حقوق زن را حفظ کند.
برهنگی و بدحجابی بر آزادی فکری دانشجویان تأثیرگذار است
وی با اشاره به تأثیر برهنگی در دانشگاهها و فضای علمی گفت: در دانشگاه شرایط در وضعیت بدی قرار دارد و ارتباطها در دانشگاه زمانی که فکر مشغول شهوت است سبب افت علمی میشود و این در حالی است که در آمریکا برای پیشرفت علمی ۴ دانشگاه را تفکیک جنسیتی کردهاند تا فکر دانشجو آزاد شود و این دلیل عقلی است.
آیتالله مهدوی با بیان اینکه زن و مرد از نظر مظهر زیبایی متفاوت هستند، اظهار داشت: ششمین مورد عقلی این است که ساختار باطنی زن به گونهای است که فرد را جذب کند و این در حالی است که مردم به دنبال شیفته و جذب کسی شدن دارد و اگر ما این مسئله را پذیرفتیم باید بدانیم زن و مرد این شیفته شدن و زیبا دیده شدن را باید در چارچوب قانونی چون خانواده محفوظ کنند.
وجود حجاب حفظ هویت ملی در برابر تهاجم فرهنگی دشمن است
وی درباره هفتمین مثال عقلی افزود: حفظ هویت ملی در برابر تهاجم فرهنگی دشمن از دیگر دلیل عقلی است که در این رابطه دشمن همیشه سعی بر این داشته تا با برهنگی قوای مردان و جامعه را ضعیف کنند و مثال بارز آن شهر اندولوس است و دیگر مثالهای آن امانالله خان در افغانستان و رضاخان در ایران و آتاتورک در ترکیه فسادهایی را داشتند و دشمن برای نابودی هر کشور سعی در از بین بردن عفت و حیا در آن کشور را داشته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: هویت ملی ما در دوران قبل از اسلام نیز این بوده که زنان محجوب باشند و برای حجاب هزاران سال پیش نیز دلیل عقلی وجود داشته و بر این اساس اسلام تنها تأکید بر این مسئله عقلی دارد.
وی تصریح کرد: سلامت جسم هشتمین مسئله است که الکسیس کارن نوشته است که اکثر بیماریهای روده و معده هیجان و اضطراب کاذب است و اگر این حرف را در مسئله خودمان بیاوریم مشخص میشود که عمده این هیجان به دلیل نبود حجاب است که تنها به دنبال هیجان و اضطراب آرایش ظاهری است که آرامش فکری را از بین میبرد.
حجاب سبب آرامش و آزادی فکری مردان میشود
آیتالله مهدوی با اشاره به دلایل روانشناختی موضوع حجاب بیان کرد: جسم نباید بهگونهای باشد که میکروب جذب کند و روح انسان نیز نباید به دنبال جذب میکروب باشد و کمترین میکروب در روح نگاه است و در مقابل آن نیز کم جاذبهترین پوشش در برابر نگاه چادر مشکی است.
وی با بیان اینکه حجاب سبب آرامش در مرد میشود، گفت: حجاب کامل مانع خشونت جامعه میشود و بیحجابی سبب درگیری میشود و حجاب از توهین به نوامیس جلوگیری میکند، دسترسی علمی به مراتب بالا نیز یکی دیگر از این موارد است که فرد علمی باید آرامش خاطر داشته باشد و وجود برهنگی در محیط علمی سبب کاهش آرامش فکری و عقلی میشود.
استحکام حریم خانواده در گرو حجاب
وی با بیان اینکه زنها انعطافپذیری فکری بیشتری نسبت به مردها دارند تصریح کرد: روانشناسان میگویند که زن زودتر در یک مسئله همراه میشود و این ریشه در لطافت روح زن دارد که زوتر خام یک مسئله و مطلب میشود باید دانست زمانی بدون چادر مشکی در حوزه فکری دیگران قرار میگیرند و سبب میشود تا فکر هرزه برخی از مردها به دنبال آنها میرود و سبب از بین بردن آنها و کاهش وفاداری آنها نسبت به همسر بر اساس شهوت میشود و اگر زن میخواهد کسی با نگاهی هرزه به فکرش نباشد راهش چادر مشکی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: تکثرگرایی در مردها وجود دارد که این تکثرگراییها ضررهایی دارد و سبب خشونت، کدورت زیاد با همسر و در نهایت طلاق شده است و چادر مشکی سبب میشود که مرد از این تکثر خارج شود و جذب همسر خویش باشد و نگاه بد به کسی پیدا نکند.
وی گفت: استحکام حریم خانواده با پوشش مناسب به وجود میآید، در برخی از موارد مردها با عنوان تیکه انداختن زن را از نظر زیبایی تحقیر میکنند و زن دیگری برای همسر خویش به رخ میکشد که پوشش و حجاب این مسئله را از بین میرود و مرد زمانی که نگاهش در اطراف و در جامعه به بدحجابان نباشد، بهتر همسر خود کسی را نمیداند و از مقایسه کردن با دیگران که سبب از بین بردن روابط میشود، دور میشود.
چادر مشکی عاملی برای تقویت غیرت
آیتالله مهدوی با اشاره به اینکه حفظ حجاب در غیرت نیز تأثیر دارد اظهار داشت: چادر مشکی تقویت کننده غیرت است، غیرت به معنای قوه تغییر دادن زشتیها است و زمانی که غیرت باشد بنیه نیز برای از انجام کارها تقویت میشد و بدحجابی در جامعه غیرت را از بین میبرد و هر چه بدحجابی بیشتر میشود غیرت هم کم و بنیان افراد سستتر میشود.
وی با اشاره به دلیلی روانشناسی درباره فلسفه تأکید بر چادر مشکی افزود: بر اساس گفتهها علمی و روانشناسان جذابیت و انعکاس نور در رنگ روشن است و تفاوت میان چادر مشکی و چادر رنگی در این است، پارچه مشکی به اصطلاح میگویند صامت بوده و جذابیت ندارد و به این دلیل است که میگویند رنگ روشن شادابی میآورد و رنگ شاداب برای هر فردی نبوده و تنها برای درون خانواده است.
انتهای پیام/