کد خبر: 7329
16/02/28 - 12:08 ب.ظ

زنان محجبه در حال تغییر فرهنگ غالب بر جوامع غیرمسلمان هستند. این تحلیلی بود که «ریمونا علی»، ستون‌نویس روزنامه «گاردین»، بر خبر ارائه لباس‌های محجبه از سوی چند برند معروف تولید لباس ازجمله «دی‌اندجی» نوشت. حالا که چندماهی از این تحلیل گذشته، به نظر می‌رسد، تحلیل علی درست از کار درآمده است و زنان مسلمان […]

صنایع مد

زنان محجبه در حال تغییر فرهنگ غالب بر جوامع غیرمسلمان هستند. این تحلیلی بود که «ریمونا علی»، ستون‌نویس روزنامه «گاردین»، بر خبر ارائه لباس‌های محجبه از سوی چند برند معروف تولید لباس ازجمله «دی‌اندجی» نوشت. حالا که چندماهی از این تحلیل گذشته، به نظر می‌رسد، تحلیل علی درست از کار درآمده است و زنان مسلمان در تمام نقاط جهان می‌خواهند سبک زندگی و پوشش‌شان به‌عنوان یکی از سبک‌های موجود در جامعه، به همان شکلی که وجود دارد، پذیرفته شود.

شاید به همین دلیل باشد که «حنیفه آدام»، دختر ٢۴ساله نیجریه‌ای، به طراحی و تولید یک عروسک باربی باحجاب اقدام کرده است. به گزارش «دیلی‌اکسپرس»، عروسک بلوندی که نزدیک به شش‌دهه است در دسترس بسیاری از دختربچه‌های دنیا قرار دارد، حالا با ظاهری متفاوت ارائه می‌شود.

حنیفه، خالق این باربی که به‌جز صورت و دست‌هایش بقیه بدنش پوشیده است، با خلق این عروسک خواسته عروسکی داشته باشد که پوششی مشابه پوشش خودش و دیگر خواهران مسلمانش داشته باشد.

او در این زمینه گفت: «واقعیت این است که دوست داشتم عروسکی داشته باشم که شبیه خودم باشد. به‌همین‌دلیل در طول مدتی که در انگلستان در حال تحصیل بودم به این ایده فکر کردم و بعد از اتمام تحصیل و برگشت به نیجریه سعی کردم کسب‌وکاری در همین زمینه راه‌اندازی کنم».

به‌همین‌دلیل او اولین باربی محجبه خود را تولید و عکس آن را در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کرد که با استقبال مخاطبانش مواجه شد. نکته جالب این است که در ماه‌های گذشته، تولیدکنندگان باربی در آمریکا تصمیم گرفتند عروسک‌های باربی‌ای را بسازند که بیشتر به زنان واقعی شبیه باشند.

تولیدکنندگان عروسک باربی با این اقدام قصد داشتند، از تسلط یک فرهنگ غالب بر زندگی زنان جلوگیری کنند. باوجوداین در میان چهار مدل عروسک باربی جدید تولیدی این شرکت هیچ‌جایی برای باربی محجبه نبود. اگرچه مدیر روابط بین‌الملل برند باربی پیش‌تر گفته بود از هرگونه تغییر که باعث شود این برند به زندگی واقعی زنان نزدیک‌تر شود، استقبال می‌کنیم، باید منتظر ماند و دید تولیدکنندگان آمریکایی این برند، از خلاقیت حنیفه در جهت تغییر چهره باربی هم استقبال می‌کنند یا نه؟

صنایع مد

تغییراتی که ریمونا علی پیش‌تر آنها را این‌گونه توصیف کرده بود: «زنان مسلمان محجبه، به شکل فزاینده‌ای در حال حضور در عرصه‌های عمومی هستند. ٢٠ سال پیش که من با روسری در مجامع عمومی حاضر می‌شدم، این حضور چندان پذیرفته‌شده نبود.

صنایع مد

اما حالا برندهای معتبر تولیدکننده لباس هم با شعار «مد هیچ مرزی نمی‌شناسد» این جریان را به رسمیت شناخته‌اند و در تولیداتشان جایی برای روسری و لباس‌های پوشیده باز کرده‌اند. با این اتفاقات، زن محجبه، چهره‌ای «ضداجتماعی» و «در تعارض با فرهنگ غالب» ندارد بلکه با تلاش‌های زنان محجبه فرهنگ غالب بر جوامع غیرمسلمان در حال تغییر است. این اتفاق همچنین تأکید بر شعار جهانی «آزادی ادیان» است». 

انتهای پیام/

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

     
           

آخرین اخبار

خوراک حجاب نیوز

اگر میخواهید مطالب حجاب نیوز را از دست ندهید، مشترک خوراک حجاب نیوز شوید!

feed32