به بهانه 17 دیماه روز کشف حجاب اجباری

خصومت رضاخان با حجاب و عفاف

کد خبر: 6447
16/01/07 - 12:40 ق.ظ

از واقعیات تلخ و شیرین از قبیل، استقلال و آزادگی و یا ذلت و سلطه‌پذیری، بالندگی وسرافرازی و یا فقر و جهل را می‌توان برشمرد. به مناسبت ۱۷ دی‌ماه، به مسئله «حجاب و حیا، عفت و پاکدامنی» که طاغوت پهلوی به زدودن آن از جامعه مسلمان ایرانی اقدام نمود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. قبل از پرداختن به این مسئله لازم است، به تاریخ منطقه خاورمیانه گذری داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری حجاب به نقل از جمهوری اسلامی، در تاریخ هر ملت و کشوری بعضی از رخدادها آثار فرازمانی از خود به جای می‌گذارند و ماندگاری آن اعم از مثبت و یا منفی، موجب سربلندی یا سرافکندگی آن ملت و یا کشور شده است.

از واقعیات تلخ و شیرین از قبیل، استقلال و آزادگی و یا ذلت و سلطه‌پذیری، بالندگی وسرافرازی و یا فقر و جهل را می‌توان برشمرد. به مناسبت ۱۷ دی‌ماه، به مسئله «حجاب و حیا، عفت و پاکدامنی» که طاغوت پهلوی به زدودن آن از جامعه مسلمان ایرانی اقدام نمود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. قبل از پرداختن به این مسئله لازم است، به تاریخ منطقه خاورمیانه گذری داشته باشیم.

همزمان با جنگ جهانی اول که انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان و روسیه با کشور عثمانی در جنگ بودند، مصطفی آتاتورک با خط‌دهی و کمک کشورهای اروپایی گروهی تشکیل داد و در آبان ۱۲۸۵ «جمعیت وطن و آزادی» را در دمشق بنا نهاد و پس از نفوذ به بخش ترکیه، مرکز امپراطوری عثمانی، کودتا کرده حکومت آنجا را ساقط و اعلام جمهوری کرد. او دست به کشتار عالمان دینی زد و با تغییر خط، لباس واعلام منع «حجاب» رابطه فرهنگی مسلمانان ترک زبان را با گذشته خود قطع کرد.

البته استعمار غرب مکار، آتاتورک، امان‌الله خان و رضاخان را مامور فراهم کردن زمینه نفوذ فرهنگی، سیاسی و سپس اقتصادی غرب به کشورهای ترکیه (محور جهان اسلام) با افغانستان وایران می‌نمایند.

که امان‌الله خان نیز پس از مسافرت به اروپا در ۱۳۰۶ «جمعیت حمایت از نسوان» با مدیریت دوازده نفر وکلای زنان کابل تشکیل داد و سپس مکتب «تدبیر منزل» زنانه در محله باغ مردان با معلمان آلمانی و ترک تاسیس نموده و به افغانستان تسلط یافت و یک سال بعد حجاب‌زدایی در افغانستان شکل گرفت. وی برای دولتی کردن روحانیت کشورش نیز تلاش بسیاری کرد. ایجاد مدارس مختلط پسر و دختر، اعزام تعدادی از دختران تحصیل‌‌کرده و بدون حجاب برای ادامه تحصیل به ترکیه اقدام کرد.

و رضا خان در تنها سفر خارجی خود و آن هم به ترکیه به مدت یک ماه با همتای خود، آتاترک دیدار داشته و با مذاکرات گسترده‌ای پیرامون تجربیات وی در سرکوب مذهب تبادل‌نظر کرد.

به طوری که او ابتداء به حضور علماء دینی رسیده و ابراز ارادت می‌کرد و به تدریج با تغییراتی در رفتار خود به تبعید و زندانی کردن روحانیون پرداخت و مجالس وعظ و عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) را نیز به تعطیلی کشانید.

رضاخان ۵/۱ سال پس از بازگشت از ترکیه در ۱۷ دی سال ۱۳۱۴ شمسی در دانشسرای مامایی همراه با همسر و دختران خود برای اولین بار در حالی که آنها بدون حجاب بودند حضور یافته و رسماً فرمان ممنوعیت «حجاب» را گشودن فصل جدیدی در زندگی زن ایرانی یاد نمود. به دنبال فرمان رضاخان (طاغوت پهلوی) در منع حجاب برای بانوان، برنامه اتحاد شکل لباس همه اقشار مردم نیز به اجرا درآمد و حتی روحانیون را به پوشیدن کت وشلوار، کلاه شاپو مجبور ساختند.

محمدرضا طاغوت دوم پهلوی در کتاب ماموریت برای وطنم در این باره می‌نویسد: «… تا آنجایی که اطلاع دارم این اولین بار بود که در تاریخ ایران، بانوان بدون حجاب در مراسم رسمی عمومی شرکت می‌جستند و پرواضح است که موفقیت در این آزمایش بزرگ، مرهون نیروی ابتکار پدرم و تا درجه‌ای مدیون شجاعت مادرم و خواهرانم بود که در برابر رسوم کهنه (حجاب زنان مسلمان) که مورد حمایت اکثریت مردم از جمله بسیاری از روحانیون و رجال کشور بود قیام کنند… اقدام رضا شاه موفقیت کامل یافت…»

آیت‌الله العظمی حائری یزدی رئیس وقت حوزه علمیه با توجه به عکس العمل فضلا و علمای حوزه بخصوص حاج آقا روح‌الله خمینی در این خصوص، در تلگرافی خطاب به رضاخان طاغوت پهلوی نوشتند که: «حجاب از مسلمات دین اسلام است و کشف آن برای زنان نباید اجباری و الزامی باشد…» که با پاسخ تند محمدعلی فروغی نخست‌وزیر و واکنش طاغوت پهلوی روبرو گردید.

امام خمینی(ره) در یکی از سخنرانی‌هایشان در این باره فرمودند: «من یادم است که این‌ها در زمان رضاخان به اسم اتحاد شکل، به اسم کشف حجاب چه کارها کردند. چه پرده‌ها دریدند از این مملکت، چه زورگوئی‌ها کردند و بچه‌ها ساقط شدند در اثر حمله‌هایی که این‌ها می‌کردند به زنها که چادر از سرشان بکشند…» و در سخنرانی دیگری نیز چنین گفتند: «قضیه کشف حجاب یک مطلبی نبود که اینها می‌خواستند زن‌ها را مثلاً ده میلیون زن را بیاورند در جامعه وارد کنند، این‌ها یک دستوراتی بود از خارج و برای اسارت ما اجرا می‌کردند… این کشف حجابی که این‌ها کردند و اسمشان را بعداً «آزادی زنان» و «آزادی مردان» پسر رضاخان گذاشت من تلخی‌اش هنوز در ذائقه‌ام هست و شما نمی‌دانید چه کردند با این زن‌های محترمه و چه کردند با همه قشر‌های مردم، الزام می‌کردند هم تجار را، هم کسبه را و هم روحانیت را، هرجا زورشان می‌رسید، به این که مجلس بگیرند و زن هایتان را بی‌حجاب بیاورید در مجلس عمومی، آن وقت اگر این‌ها تخلف می‌کردند کتک دنبالش بود، حرف دنبالش بود، همه چیز‌ها و حرف‌ها بود و این‌ها می‌خواستند زن را وسیله قرار بدهند از برای این که سرگرمی حاصل شود برای جوان‌ها و در کارهای اساسی اصلا وارد نشوند…»
انگلستان پدر پیر استعمار که در آن دوران از بزرگ‌ترین قدرت‌ها و از دشمنان سرسخت اسلام بود همواره در صدد «اسلام زدایی» از جامعه مسلمانان و جایگزینی ارزش‌های غربی بود.

مستر همفر جاسوس انگلیسی می‌نویسد: « زنان آنان (مسلمانان) دارای حجاب محکم هستند که نفوذ فساد در میانشان ممکن نیست، به هر وسیله‌ای که شده باید زن مسلمان را از حجاب خارج کرد و بی‌حجابی را در بین مسلمانان رایج نمود و ابتدا برای گول زدن آنها برای این که حجاب را کنار بگذارند باید به آن‌ها تفهیم کرد که حجاب به صورت چادر و یا عبا مربوط به اسلام نیست…»

فرانسیس فوکویاما تئوریسین لیبرال دموکراسی آمریکائی ژاپنی تبار نظریه‌ای دارد به نام «میکرو پولتیک» (یعنی میل و انگیزه) و «میکروفیزیک» (یعنی قدرت) او می‌گوید برای پیروزی بر مردم یک کشور، باید انگیزه مردم را تغییر داد اگر انگیزه مردم که به عنوان یک فرهنگ شکل گرفته است، تغییر کند و به رفاه طلبی، تجمل گرایی و اشرافی گرایی تبدیل شود شما پیروز خواهید شد.

بنابر این مسئله پوشش لباس و حجاب هر فرد در جامعه را نباید صرفاً یک امر ظاهری، سطحی و کم اهمیت دانست و از کنار آن به سادگی گذشت.‌ای بسا ظاهر و پوشش افراد در تنظیم روابط میان آنان و چگونگی آن تاثیر بسزایی دارد. فضای روانی جامعه، نگاه انسان‌ها که دریچه ورودی و آغاز کنش‌ها و واکنش‌ها می‌باشد، سمت و سوی مشی و رفتارها را شکل می‌دهد. تنوع طلبی و تجمل گرایی موجب مصرف‌زدگی شده و تولید و سطح فعالیت‌های اقتصادی را جهت می‌دهد و چه میزان نیروی کار و منابع مالی و فنی کشور که بایستی در جهت بهداشت تغذیه، سلامت فکری و جسمی افراد و ارتقاء فن‌آوری، علمی و دانش جامعه به کار گرفته شود، به کالاهای مصرفی، کم دوام و در حداقل بهره‌وری وکارآیی اختصاص یافته است و به عبارتی سرمایه‌های انسانی و اقتصادی در پایین‌ترین سطح ممکن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در میان مدت و بلند مدت، خبری از رشد و توسعه در چنین جامعه‌ای نخواهد بود در نتیجه وابستگی، ابتذال و فروپاشی سرمایه‌های فکری و علمی را در پی خواهد داشت و مهمتر از آن، باورها، رویکرد و فرهنگ چنین مردمی به پوچی و روزمرگی خواهد گرایید و خطر تسلط بیگانگان و فرومایگان که در آنها نه علمی هست و نه محبت و بردباری، دور از انتظار نخواهد بود.

اصغر حمیدی
۱۲دی ماه ۱۳۹۴
*استعمار غرب، آتاتورک، امان‌الله خان و رضاخان را مامور فراهم کردن زمینه نفوذ فرهنگی، سیاسی و سپس اقتصادی غرب به کشورهای ترکیه، افغانستان و ایران کرده بود
*رضاخان در ۱۷ دی ماه سال ۱۳۱۴ همراه با همسر و د ختران خود در حالی که آنها بدون حجاب بودند در دانشسرای مامایی حضور یافت و رسماً فرمان ممنوعیت «حجاب» صادر کرد
*انگلستان پدر پیر استعمار که از دشمنان سرسخت اسلام است همواره درصدد اسلام‌زدایی از جامعه مسلمانان و جایگزینی ارزش‌های غربی بود
*امام خمینی: من یادم هست که اینها در زمان رضاخان به اسم کشف حجاب چه کارها کردند و چه پرده‌ها دریدند از این مملکت

انتهای پیام/

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

     
           

آخرین اخبار

خوراک حجاب نیوز

اگر میخواهید مطالب حجاب نیوز را از دست ندهید، مشترک خوراک حجاب نیوز شوید!

feed32