عضو شورای راهبردی جبهه مردمی عفاف و حجاب:

هشدار در مورد بازنمایی‌های گول‌زننده از وضعیت جامعه

کد خبر: 3309
15/08/04 - 11:51 ق.ظ

عضو شورای راهبردی جبهه مردمی عفاف و حجاب با بیان اینکه گاهی بازنمایی‌های گول‌زننده باعث می‌شود عناصر فرهنگی مسیر خود را اشتباه طی کنند، گفت: برای عفاف و…

به گزارش پایگاه خبری حجاب به نقل از خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، در نشست خبری رصد نمای ملی عفاف و حجاب (ع) که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، فریبا علاسوند پست ارشد شورای راهبردی جبهه عفاف و حجاب گفت: اینگونه کارها یک وضعیت‌سنجی گسترده در مورد عفاف و حجاب است و نقطه آغازی برای یک اقدام گسترده است. این فعالیت‌های بزرگ که ایستا نیست زمینه را برای اقدامات اصلی معین می‌کند در این وضعیت‌سنجی باید به چند نکته توجه کنیم چرا که گاهی با دسته‌ای از بازنمایی‌های گول زننده مواجه می‌شویم که باید هوشیارانه با آنها برخورد کنیم.

وی ادامه داد: از نقطه فرهنگی جامعه نیز گاهی با این بازنمایی‌های گول زننده مسیر خود را اشتباه طی می‌کنند در حالی که باید توجه داشته باشیم که ما با یک جامعه سیال مواجه هستیم و بسیار روشن است که در جوامع امروزی تک‌گویی رخ نمی‌دهد واین که یک موضوعی را به بقیه انشاء کنند و مردم نیز آن را بپذیرند زمان اینگونه تک‌گویی‌ها به سر آمده است.

علاسوند اظهار داشت:‌ مهمترین خصلت جامعه سیال تکثر مراکز فرهنگی است در ۲۰ یا ۳۰ اخیر نیز مراکز فرهنگی متکثر بودند ولی هم اکنون زمانی که از تکثر صحبت می‌کنیم از نهادهای متنوع و پیچیده تا آنچه که در فضای علمی جامعه است به نحوی انسان دچار نگرانی می‌شود که مبادا در این میان مراکز اصیل مانند مراکز خانواده گم شود.

وی افزود: از این مراکز فرهنگی گروه‌هایی هستند که به شدت برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه علاقه‌مند هستند که اگر این مراکز راهبری نشوند به یک آفت تبدیل می‌شود و باید توجه داشته باشیم که آیا مراکز فرهنگی در راستای هم‌افزایی یکدیگر فعالیت می‌کنند و یا خدمات یکدیگر را تضعیف می‌کنند.

عضو شورای راهبردی جبهه عفاف و حجاب، اظهار داشت: در مسئله عفاف و حجاب مسائل متفاوتی وجود دارد که گاهی بازنمایی آنها گول زننده شده است به عنوان مثال زیاده‌گویی در بحث عفاف و حجاب از جمله این بازنمایی گول‌زننده است. به گونه‌ای که وقتی در مجلسی صحبت از عفاف و حجاب می‌شود احساس می‌شود گوینده آنقدر اشباع شده است که دیگر تمایل به شنیدن وجود ندارد. در حالی که معلوم نیست این زیاده‌گویی‌ها تا چه حد موثر و هم‌راستا با اهداف عفاف و حجاب عمل کرده است.

علاسوند خاطر نشان کرد: ما گمان می‌کنیم در عرصه عفاف و حجاب محصولات فرهنگی زیادی تولید کرده‌ایم اما وقتی این اقلام به دست مخاطب نرسیده است مشکل رخ می‌دهد، حلقه‌های مفقوده‌ای بین گفتن‌ها و شنیدن‌ها وجود دارد در بحث عفاف و حجاب در رده سنی خردسالان تا کنون هیچ کاری انجام نشده است.

وی تأکید کرد: چیزی که باعث می‌شود رفتارمان را تصحیح کنیم این است که با وضعیت‌سنجی وضعیت موجود را شناسایی کنیم و پدیده‌های مرتبط با عفاف و حجاب را به یکدیگر ارتباط دهیم چرا که شناسایی پدیده عفاف و حجاب بخش مهمی از کار است و دارای دو جنبه تعلیمی و تزکیه‌ای است.

عضو شورای راهبردی جبهه مردمی عفاف و حجاب تصریح کرد: در جنبه تعلیمی و آموزشی هم اکنون بخشی از آموزش رسمی ما اختصاص به عفاف و حجاب دارد و این اطلاعات در بخش تعلیمی در نظام آموزش رسمی آموزش داده می‌شود اما آموزش‌گیرنده اعتقادی به آنها ندارد و باید به این سوال پاسخ داده شود که چقدر محصولات فرهنگی برای تعلیم موثر بوده است و این موازنه تا چه حد برقرار شده است.

علاسوند با بیان اینکه مردم ما دوست ندارند فرزندانشان روابط پیش از ازدواج را تجربه کنند و نسبت افزایش طلاق و خانه‌های مجرد‌زیست بی‌تفاوت نیستند، گفت: همه این مسائل برای مردم ما مهم است اما در آنها دچار بازنمایی‌های گول‌زننده هستیم گروهی از مردم که بسیار از وضعیت موجود ناراحت هستند به گونه‌ای وضعیت را بازنمایی می‌کنند که گویی این اتفاق‌ها در حال رخ دادن نیست و صدا و سیما نیز یکی از این بازنمایی‌کنندگان است که شاید به دلیل سیاست‌هایی است که بر آنها حاکم است.

وی افزود: عده‌ای می‌خواهند فکر کنند در جامعه خبری نیست و بازنمایی دوم این است که وقتی زیر پوست شهر را بازنمایی می‌کنیم و به وبلاگ‌های برخی از جوانانمان سری می‌زنیم دیده می‌شود که چه توحشی در روابط جنسی دختران و پسران وجود دارد این هم یک بازنمایی گول‌زننده است چرا که جامعه ما بعد از انقلاب همانقدر که ریزش داشته رویش نیز داشته است.

علاسوند گفت: چیزی که به عنوان برنامه‌های رصد باید مشخص شود این است که مردم ما تا چه حد در مورد عفاف و حجاب اطلاعات دارند و چقدر در مورد حجاب وضعیت‌شناسی این امر و آشنایی با میزان حساسیت مردم با موضوع عفاف و حجاب کار شده است و چقدر محصولات فرهنگی ما ناظر به فرهنگ عفاف است بنده فکر می‌کنم تشکیل یک جبهه فرهنگی بزرگ پیرامون عفاف بسیار مهم‌تر است.

عضو شورای راهبردی جبهه مردمی عفاف و حجاب گفت: ما بعد از این جشنواره می‌توانیم جشنواره‌ای داشته باشیم برای کسانی که عفاف را می‌خواهند و آن را مطالبه می‌کنند، پدیده آندلسی کردن کشورها بیشتر بر روی کشور ما و بر روی بحث بی‌عفت کردن مردم در جمهوری اسلامی متمرکز است. گسترش روابط غیرعفیفانه، سفرهای متعدد با تورهای گردشگری و گروهی و روابط راحت بین خانواده‌ها و گسترش عظیم موسیقی‌های پوشیده شده ولی اروتیک، هیچکدام از این موارد منطبق بر مطالبه عفاف از سوی مردم نیست و باید توجه داشت که در مسئله عفاف تا چه حد کار فرهنگی انجام شده است و آیا این فعالیت‌ها متوازن است یا خیر.

علاسوند افزود: محصول فرهنگی اثرگذار در زمینه عفاف و حجاب بسیار کم است وقتی ما در مورد کارهای فرهنگی بحث می‌کنیم نوک حمله متوجه حوزه‌های علمیه می‌شود اما ما گاهی آن را به بحث رسانه برمی‌گردانیم چرا که نشان دادن بی‌عفتی کاری ندارد اما نشان دادن عفت اسلامی کار سختی است و کسی که گمان می‌کند با چادر مشکی به سر کردن یک خانم عفت اسلامی را نشان داده است مشخص است که اصلا تجربه عفاف و حجاب ندارد و لذا یک مفهوم لوده را نشان می‌دهد اما وقتی کسی چیزی را در غیرت نشان می‌دهد که جوانمردی تجلی آن است یک کار ارزشی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: حرف آخر را تزکیه می‌زند هم محصول باید ویژگی‌های داشته باشند و اگر تمام این مسائل به درستی انجام شود رصدنمای ملی عفاف و حجاب می‌تواند خدمت بزرگی به جامعه کند و هدف اصلی این رصدنما تقویت کارهای مردمی است و همه ما به عنوان یک انسان که به تعالی جامعه فکر می‌کنیم در این صورت به هم‌افزایی یکدیگر کمک می‌کنیم.

انتهای پیام/

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

     
           

آخرین اخبار

خوراک حجاب نیوز

اگر میخواهید مطالب حجاب نیوز را از دست ندهید، مشترک خوراک حجاب نیوز شوید!

feed32