

گرما هوا آزارش می دهد و نفس کشیدن را برایش سخت می کند، باران سر تاپای وجودش را خیس می کند، باد و طوفان راه رفتن را برایش سخت می کند، برایش تردد در مسیر…
به گزارش پایگاه خبری حجاب به نقل از قم نیوز، گرما هوا آزارش می دهد و نفس کشیدن را برایش سخت می کند، باران سر تاپای وجودش را خیس می کند، باد و طوفان راه رفتن را برایش سخت می کند، برایش تردد در مسیر شهر سخت می شود، اما چادر از سرش نمی افتد، بانوی مسلمان ایرانی…
سرگرم عشق بازی که باشی و در اشتیاق خاکستر شدن گرما که شوخی کوچکی بیش نیست… بیش از این ها را هم به جان می خرد… چادر تمام معادلات عادلانه را بهم می زند چون در تار و پودش عشق و عشق… حکایت چادر حکایت عقل و منطق نیست حکایت دل و فرمان برداری…فرمانبرداری و اطلاعت محض عاشق در برابر معشوق…
“ای پیامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که چادر بپوشند؛ این مناسب تر است تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند و خدا آمرزنده و مهربان است” خدایش که فرمان داده باشد خنکای امنیت چادر گرمای هوا را مغلوب می کند…
۲۱ تیرماه هر سال به نام روز حجاب وعفاف نام گذاری شده است، مسئله ای که یک روز و یک هفته و یک ماه هم برای نام گذاری آن کم است وقتی که در زمینه احیای آن گام هایی اساسی برداشته نشود؛ حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، وسیلهی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.
گستردگی مقوله حجاب
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب میتواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی است.
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:
فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ؛ پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار است به طمع افتد.
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهای راه نروند که با نشان دادن زینتهای خود باعث جلب توجه نامحرم شوند:
وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ؛ و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.
حجاب مانع فعالیت های سیاسی و فرهنگی نیست
هدف از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوهی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است.
شهید مطهری می گوید: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد، این که زن باشی و زیبا اما برای نشان دادن آن تلاش نکنی، اینکه با پوشش و صدا و حرکاتت نوازشی برای دیگری نباشی … اینکه امر معبود را به زیبایی و جلوه گری مرجح بدانی … اینکه فرمانبردارمحض باشی دلی می خواهد به وسعت دریا که تو داری…
حجابت را حفظ می کنی اما خانه نشین نمی شوی، درس می خوانی، کار می کنی، استاد دانشگاه می شوی، در المپیادهای علمی و ورزشی شرکت می کنی تا اثبات مکنی که حجاب مصونیت است نه محدودیت و تو در رقابت با هیچ کس پا پس نمی کشی.
آیت الله سید محمد واعظ موسوی با اشاره به اینکه یکی از ایرادات حقوقی غربیها نسبت به حقوق زنان مسلمان این است که حجاب مانعی برای دستیابی به حقوق سیاسی و اجتماعی و علمی زن مسلمان است، گفت: اگر آنان حجاب را مانعی برای فعالیتهای اجتماعی قلمداد میکردند امروز وجود زنان محجبه در عرصههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تولیدی به خوبی نشان داده است که حجاب نه تنها مانعی در برابر پیشرفت زن نیست بلکه مصونیت برای زن ایجاد میکند و گوهر ناب او را از آسیبها مصون و زمینه را برای فعالیت او فراهم میسازد.
عفاف، ریشه حجاب
حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیفتر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب.
حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و بویژه جوامع اسلامی مطرح است. همواره این دو واژه در کنار هم به کار برده میشوند و در نگاه اول به نظر میآید هر دو به یک معنا باشند اما با جستجو در متون دینی و فرهنگنامهها به نکته قابل توجهی میرسیم و آن تفاوت این دو واژه است. حجاب مانع رسیدن می شود اما عفت حالتی درونی و نفسانی است که توسط آن از غلبه شهوت جلوگیری میشود.
حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست با اشاره به اینکه مقوله های عفاف و حجاب متفاوت است چون ممکن است حجاب رعایت شود اما عفاف نه اظهارداشت: خلاف این امکان نیز وجود دارد که زن و مرد حریم ها را رعایت کنند اما حجاب رعایت نشود.
وقتی که دیگر جنگ سخت پاسخگوی اهداف دشمن نیست و وقتی که ازاین حربه ناامید می شودند، دست به دامن جنگ نرم می شوند و رو می آورند به تهاجم فرهنگی و قشری را مورد هدف می گیرند نسل جدید را تربیت خواهند کرد و با یک برنامه ی بلند مدت بتوانند افسار جوانان نسل بعد را به دست گرفته و آن ها را به هر سویی که می خواهند بکشند.
حجتالاسلام علیدوست با اشاره به اینکه که حوزه های علمیه، مجامع فرهنگی، متدینان، مساجد و مردم تلاش هایی را برای تحقق فرهنگ عفاف و حجاب در طول تاریخ داشته اند، گفت: حاکمیت در طول سه دهه از انقلاب اسلامی گذشته است اقدامانت مثبتی در زمینه حفظ و تاکید بر فرهنگ عفاف و حجاب انجام داده است، اما این اقدامان با کمی و کاستی هایی نیز مواجهه بوده است، حاکمیت عوامل زیر سوال رفتن فرهنگ عفاف و حجاب را آسیب شناسی نکرده است و همچنین اتخاذ برخی تصمیم های سطحی، متناقض و فراز و نشیب دار از مهم ترین مسائلی است که پس از پیروزی انقلاب در خصوص مسئله عفاف و حجاب شاهد آن بوده ایم.
حجاب، عامل تزکیه و تهذیب نفس
اساس اسلام سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی و احکام اخلاقی و فقهی در احکام الهی مربوط به پوشش زن نیز با این فلسفه و حکمت حکیمانه صادر شده است. زن با رعایت حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته و زمینه رشد معنوی مردان را هم در اثر حفظ نگاه فراهم میکند. حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تأمین کننده سعادت آدمی و منشاء قرب الهی هستند. حجاب، دورى ازخودنمایى است، زیرا خودنمایی مختص افراد و جوامع عقب مانده و دوران جاهلیت است.
حجتالاسلام علیدوست با اشاره به اینکه متاسفانه یکی از عوامل بی حجابی این است که عده ای معتقدند بی حجابی تمدن٬پیشرفت و تفاخر است و آقایان و خانم ها گاه برای اینکه انگ تحجر و عقب ماندگی نخورند حجاب مطلوب را کنار گذاشته وبه بدحجابی گرایش پیدا میکنند، افزود: امواج حضور زنان در ماهواره، اینترنت و رسانه ها، بیکاری، گرانی، اختلاط زن و مرد، افزایش سن ازدواج و باورزدایی نسبت به نهادهای دینی از مهم ترین عواملی است که موجب کم رنگ شدن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه شده است.
سلامت و سعادت هر جامعه در گرو رفتار فرد فرد افراد آن جامعه است، هر عملی که افراد انجام می دهند در نگاه کلان اثر مستقیم دراجتماع دارند، زیرا خانواده از افراد و جامعه از خانواده که نهاد کوچکی است تشکیل می شود، همانگونه که رفتار فرد در جامعه موثر است، اشخاص نیز از اجتماع و قوانین آن تاثیر میپذیرند.
حجاب؛ محیط آرام و امن برای همه جوانان
حجاب علاوه بر آثار شخصی و شخصیتی، دارای آثار اجتماعی است. جامعهای که در آن بانوان باحفظ حدود وحقوق دیگران ظاهر میشوند و موجب تخریب روح و جسم همنوعان خود نشده و محیط آرام وامنی را برای جوانان فراهم سازند، به سوی سعادت و سلامت روانی پیش خواهد رفت.
امام خمینی (ره) می فرمایند: «فعالیت اجتماعی، سیاسی کنید ولی حدود شرعی از جمله رضایت همسر را رعایت کنید.» حجاب به معنی منزوی کردن زن نیست. حجاب به هیچوجه مزاحم و مانع فعالیتهای سیاسی، اجتماعی وعلمی نیست و تنها می خواهد از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه جلوگیری کند؛ اختلاطی که قطعا به ضرر جامعه و به خصوص به ضرر زنان جامعه خواهد بود.
آنچه مسلم است این است که حجاب و عفاف مختص یک شخص، یک جنس و یا پوشش ظاهری نیست، حجاب و عفاف هم برای آقایان و هم بانوان درنظر گرفته شده است گرچه گاهی در پیچ و خم قوانین، واژه حجاب برای آقایان کمرنگ میشود و گاهی آن را مختص زنان این سرزمین میکند و بار آن را بر دوش زنان میگذارد، اگر چه تاکید اسلام بر نوع پوشش بانوان به دلیل ساختار خاص جسمانیشان است اما برای هدایت جامعه به سمت سعادت و رشد معنوی جامعه و فرد فرد اعضای جامعه باید عفاف در رفتار و عمل تمامی افراد جامعه جلوه گر باشد.
انتهای پیام/