

در حالی که ظرفیت طراحی، تولید و عرضه محصولان عفاف و حجاب کشور به حدی نرسیده که حداقل مراکز استانها میزبان نمایشگاههای تخصصی عفاف و حجاب باشند، دو…
به گزارش پایگاه خبری حجاب به نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) همانند سالهای اخیر باز هم در ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب در تهران هستیم و در حالی که هنوز ظرفیت برگزاری نمایشگاه های عفاف و حجاب در کشور به حدی نرسیده است که این نمایشگاهها به صورت تخصصی و با ارائه محصولاتی با طراحی صرفاً ایرانی اسلامی در سطح کشور و یا حداقل در سطح مراکز استانها برگزار شود، امسال دو نمایشگاه عفاف و حجاب در تهران برپاست.
در سالهای قبل بخش عفاف و حجاب یکی از بخشهای جالب و پرمخاطب نمایشگاه قرآن بود اما در سال گذشته به دلیل اینکه نمایشگاه بینالمللی قرآن برای اولین بار در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد و محدودیتهایی در این برگزاری وجود داشت، بخش عفاف و حجاب به صورت مستقل در مصلی تهران برپا شد.
در سال جاری این بخش به نمایشگاه قرآن بازگشت اما نمایشگاهی نیز در همین راستا در نمایشگاه شبهای روشن مصلی تهران در حال برگزاری است؛ با این تفاوت که بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن زیر نظر کارگروه ساماندهی مد و لباس (یعنی بخشی دولتی و وابسته به وزارت ارشاد) فعالیت میکند، اما بخش عفاف و حجاب نمایشگاه شبهای روشن در مصلی تهران تحت نظارت انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب یعنی بخش غیر دولتی فعال است.
حضوری یک تولیدکننده در ۲ نمایشگاه
نکته جالب اینکه برخی از عرضهکنندگان محصولات عفاف و حجاب در هر دو نمایشگاه غرفه دارند.
افرادی که از هر دو نمایشگاه دیدن کرده باشند، به راحتی میتوانند این دو را با هم مقایسه کنند. نمایشگاه عفاف و حجاب مصلی متمرکزتر، دارای غرفههای بیشتر، محصولات متنوعتر و حتی بازدید کننده بیشتری دارد، اما بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن در دو بخش (البته با فاصله کم) برپا شده و اگر چه یکی از این بخشها دارای غرفهها و محصولات متنوع و خوبی است اما اکثر غرفههای بخش دوم خالی و محصولات ارائه شده در آنها نیز محدود است.
هر دو نمایشگاه نیز بیشتر به عرضه چادرها، پارچه چادری، روسریها، ساق دستها و وسایل جانبی حجاب مانند گیره روسری و … که به صورت معمول در بازار هم وجود دارد پرداختهاند و متأسفانه علی رغم اینکه اعلام شده بود کارگاههای مد و لباس ایرانی اسلامی در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن برپا میشود همین عدم تمرکز موجب بیرونقی این کارگاهها شدهاست. همچنین دیگر خبری از حضور طراحان جوان و پیشکسوت در هر دو نمایشگاه نیست و میتوان به راحتی ادعا کرد که نمایشگاه محل فروش محصولاتی است که در بازار وجود دارد و هیچ کارکرد دیگری برای آن نمی توان متصور شد.
یعنی وقتی گفته میشود نمایشگاه عفاف و حجاب نباید تصور شود که طراحی جدید، جنس خاص تولید داخل که متناسب با آب و هوا و نیازهای بانوان کشور است یا ایده جدیدی که میتوان از آن به عنوان یک خلاقیت خاص در عرضه لباس محجبه ایرانی اسلامی یاد کرد، در این نمایشگاه ها میتوان یافت!
متأسفانه هر دو نمایشگاه محل عرضه محصولات معمول درون بازار هستند، البته با کمی تخفیف نمایشگاهی و امکان دوخت رایگان چادر در هر دو نمایشگاه. در اصل اگر یک نفر از خارج از کشور به این نمایشگاهها بیاید تا با طراحی، هنر، صنعت و یا فرهنگ مد و لباس ایرانی اسلامی آشنا شود، به نظر نمیآید با افتخار بتوان محصولات ارائه شده در این دو نمایشگاه را نشان داد. برای بازدیدکنندگان داخلی هم چیز جدیدی در این نمایشگاهها عرضه نشده است.
وقتی همه این مسائل را در کنار مشکلات مربوط به نوپا بودن طراحی، تولید و عرضه محصولات عفاف و حجاب با ویژگی ایرانی اسلامی قرار میدهیم، تعدد نمایشگاههای عفاف و حجاب غیرضروری به نظر میرسد و حتی با توجه به شرایط موجود، تجمیع نمایشگاههای عفاف و حجاب حداقل میتوانست مردم را از سردرگمی نجات دهد تا همه بدانند برای خرید باید به کجا مراجعه کنند.
و نکته عجیب اینکه در همین شرایط نیز اعلام شده است نمایشگاه عفاف و حجاب دیگری در برج میلاد برپا خواهد شد!
سیدمهدی جوادی، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و مدیر مجموعه پوشاک اسلامی «حیاء» در گفتوگو با ایکنا در خصوص پراکندگی نمایشگاههای عفاف و حجاب با تأکید بر اینکه توانمندی برندهای تولید کننده حجاب در این حد هست که در چندین نمایشگاه همزمان خدمات رسانی و حضور پر رنگ و قوی داشته باشند، گفت: البته اگر تجمیع میشد بهتر بود و این پراکندگی به کیفیت نمایشگاه ها صدمه زده است.
حسین نوشآبادی، سخنگوی وزات ارشاد نیز در خصوص برپایی چندین نمایشگاه با محوریت مباحث دینی و قرآنی اعلام کرده است: وزارت ارشاد تعدد جشنوارهها و نمایشگاههای قرآنی را امتیاز و کار پسندیدهای میداند.
تجربه سالهای قبل (چه در نمایشگاه قرآن و چه در مصلی تهران) اثبات میکند که برگزاری متمرکز نمایشگاه عفاف و حجاب، کیفیت این نمایشگاه را بالا برده و موجب میشود مردم بدانند برای خرید محصولات عفاف و حجاب باید به کجا مراجعه کنند اما عدم تمرکز هم از کیفیت نمایشگاه میکاهد و هم موجب سردرگمی مردم میشود.
به ویژه اینکه در این حوزه باید داشتهها و توانمندیهای حوزه مد و لباس را نیز مد نظر قرار داد.
انتهای پیام/